Tuesday 3 July 2012

Jarak, aku & dia...

Assalamualaikum...


     
              Bila bercerita tentang cinta jarak jauh atau dalam bahasa indon, Long Distance Relationship (LDR), tak semua orang mempunyai pendapat yang sama..Masing2 ada pendapat tersendiri..Ada yang cakap cinta jarak jauh akan membuka peluang kat pasangan untuk curang la, tak kurang jugak yang cakap jauh di mata, mesti jauh di hati la bla bla bla..Ada sesetengah orang tak tahan hidup jauh2, cepat bosan bila tengok orang laen asyik berkepit especially kawan baek sendiri..Kene tinggal sorang2 bila kawan baek keluar dating pastu mula pikir yang negatif jer iskh3..


          Tapi bagi aku, tak semua jadi macam tu..Depend pada pendapat masing2 la kan..Aku sendiri mengharungi LDR nie sebelum bertunang lagi..Almost 3 years ++ dan alhamdulillah masih berkekalan sehingga sekarang..Sejujurnya aku harap hubungan kami sampai ke hujung nyawa ameen..Kalau dulu dia di Kuantan, aku di Kemaman..Masih boleh berusaha untuk berjumpa seminggu sekali sebab jarak takdelah jauh sangat..Tapi sekarang, dia dah tinggal di Kuala Lumpur dan aku masih di Kemaman..Agak mustahil untuk kami berjumpa seminggu sekali sebab jadual cuti yang berbeza..Kalau di Kuala Lumpur haruslah cuti Sabtu & Ahad, tapi di pantai timur cuti Jumaat & Sabtu..Berlaku kecelaruan masa untuk berjumpa disitu dan memang takkan sempat nak jumpa huhu..Tapi hanya satu yang membuat kami terasa dekat sentiasa : KEPERCAYAAN.



         
           Some people said : "Oh cinta jarak jauh takkan bertahan lama"..Tapi kat sini aku nak bagi tips sikit untuk sape2 yang senasib ngan aku, tapi tak yakin dengan hubungan itu sendiri hoho :


1st thing : trust your partner bebeh :)


          Plus, good communication sangat penting untuk sape2 yang mengharungi LDR nie..Sekarang kan zaman IT, canggih-manggih tak macam dulu pakai surat letak bedak wangi bagai..So, ape guna teknologi tanpa aplikasi ye dak?? Belasah la YM ke, BBM ke, Skype pun ok buleh tengok si dia yang tersayang secara live dari stadium bukit jalil hehe..Pastikan anda sentiasa bertanyakan perkembangan pasangan masing2, how was their day etc.


          Bila di pikir-pikir balik kenapalah tuhan letak kami jauh2 macam nie, kenapa la si dia tak dapat selalu ada untuk aku..Tapi aku pikir positif, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..Mungkin jarak ini untuk menjaga batas2 antara aku dan dia..Mungkin jarak ini membuatkan aku lebih berdikari..Mungkin jarak ini membuatkan cinta kami lebih diberkati..
      
         Terima kasih ya Allah kerana memberi peluang kepadaku untuk menjalani jalan-Mu ini..Terima kasih kerana memberikan jarak ini kepada aku dan dia.


             
I'm in love with a guy who lives 350km away from me...
        

“Allah SWT berfirman, “Pasti akan mendapat cinta-Ku orang-orang yang cinta-mencintai karena Aku, saling kunjung-mengunjungi karena Aku, dan saling memberi karena Aku.” (Hadits Qudsi).





No comments:

Post a Comment